Είναι ευρέως γνωστό ότι το φαγητό παίζει μεγάλο ρόλο, ειδικά  τις εορταστικές μέρες των Χριστουγέννων, όπου όλοι μας λίγο πολύ απολαμβάνουμε  τα αγαπημένα μας φαγητά με περισσότερη λαιμαργία και ακαταμάχητη όρεξη!

 

Πρόσφατα στατιστικά στοιχεία της ευρωπαικής ένωσης έδειξαν ότι το 74% των ανθρώπων που θεωρούν ότι έχουν μια καλή διατροφή όλο τον χρόνο, τις ημέρες αυτές αποκτούν ακόμα και αυτοί την μανία της λιχουδιάς.
Μ’ αποτέλεσμα τα οδοντιατρικά περιστατικά τον Ιανουάριο να… βαράνε κόκκινο.

Ακολουθούν λοιπόν μερικές οδοντιατρικές συμβουλές από το toothnews.gr, για το τι πρέπει να τρώμε κατά τη διάρκεια των εορτών, καθώς επίσης και μια «σωτήρια» συμβουλή για το πώς ν’ αντιμετωπίσετε κάποιο δόντι που πιθανώς να χει βγει "νοκ αουτ" και να χρειάζεται έκτακτη οδοντιατρική περίθαλψη.

Είναι αλήθεια πως οι γιορτές των Χριστουγέννων  είναι ο ιδανικός χρόνος που θέλουμε να απολαύσουμε τα πάντα και λαχταράμε την στιγμή που θα γευτούμε τον πρώτο μας κουραμπιέ ή την πρώτη δίπλα. Επειδή όμως συνηθίζουμε παρασυρόμενοι από το πνεύμα των εορτών να τρώμε και να πίνουμε περισσότερο από το συνηθισμένο, είναι πολύ πιθανό να θέσουμε εμείς οι ίδιο σε «κίνδυνο» την υγεία των δοντιών μας.

Top 4 φιλικές τροφές των δοντιών

Τυρί
Χριστούγεννα και πάντα το γιορτινό τραπέζι φιλοξενεί κάμποσα είδη τυριών. Προς ευχαρίστηση εκείνων που λατρεύουν το τυρί σας ενημερώνουμε ότι δεν είναι μόνο πλούσιο σε ασβέστιο, το οποίο προάγει τα υγιή δόντια, αλλά επίσης εξισορροπεί το PH του στόματος και μειώνει τις βλαβερές συνέπειες των οξέων στο σμάλτο των δοντιών που μπορεί να προκληθούν από «ένα» ποτήρι κρασί (μιλώντας μάλλον για τις κυρίες..), βοηθά λοιπόν να σκοτωθούν τα βακτήρια, τα οποία προκαλούν τερηδόνα και ουλίτιδα.

Ξηροί Καρποί
Πολλές επισκέψεις, νονοί, νονές, θείοι, θείες, συγγενείς γεμίζουν το σπίτι και είναι απαραίτητο ένα καλό κέρασμα, το οποίο πάντα ξεκινά με τα γνωστά μπόλ που περιέχουν σνακ και συνήθως πατατάκια. Γιατί όμως αντ’ αυτού να μην επιλέξουμε ξηρούς καρπούς; Τα φιστίκια (ανάλατα αν είναι δυνατόν) περιέχουν ασβέστιο και βιταμίνη D, η οποία είναι ζωτικής σημασίας τόσο για την υγεία του στόματος όσο και τη γενική υγεία. Ακόμη, τα καρύδια, τα οποία συχνά χρησιμοποιούνται σε πουτίγκες και κέικ, περιέχουν ψευδάργυρο, φολικό οξύ, σίδηρο, θειαμίνη, μαγνήσιο, βιταμίνη Ε & Β6 και κάλιο, τα οποία επίσης παίζουν σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της καλή υγείας των δοντιών και των ούλων.

Λαχανικά
Μέσα στα μειονεκτήματα των Χριστουγέννων προβάλλουμε ένα καλό πλεονέκτημα της μεσογειακής διατροφής. Το Χριστουγεννιάτικο γεύμα είναι γνωστό για την αφθονία των λαχανικών. Το μπρόκολο και τα καρότα είναι σημαντικά για την στοματική υγεία, καθώς περιέχουν βιταμίνη Α, η οποία ως γνωστόν ενισχύει την προστασία του σμάλτου των δοντιών.

Γαλοπούλα
Η παραδοσιακή γαλοπούλα αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες πηγές πρωτεΐνης και  φωσφόρου.Το ασβέστιο και βιταμίνη D συνδυάζονται για να κάνουν τα δόντια και τα οστά μας πιο γερά.

Πώς θα μπορούσε μια έρευνα να ήταν ολοκληρωμένη εαν στον αντίποδα των συμβουλών δεν υπάρχουν και οι απαγορεύσεις.

Κορυφαίες απαγορευμένες τροφές
 
Γλυκά, μπισκότα και κέικ
Αν και η ατελείωτη προσφορά της σοκολάτας είναι τόσο δελεαστική, πρέπει να προσπαθήσουμε να κρατήσουμε μακρυά  τα σάκχαρα που αποτελούν την κύρια αιτία που προκαλούν την τερηδόνα. Ακόμη το οξύ που προκύπτει από τη συχνή κατανάλωση της ζάχαρης διαλύει τα μέταλλα που είναι απαραίτητα για τη διατήρηση της καλής υγείας των δοντιών.

Ανθρακούχα ποτά
Τα ανθρακούχα ποτά φορτώνονται με ζάχαρη, ακόμη κι αν πίνετε χωρίς ζάχαρη επειδή κάνετε δίαιτα, εξακολουθούν να είναι όξινα και σε περίσσεια χρήση μπορεί να προκαλέσουν τη διάβρωση του σμάλτου των δοντιών.
Αλλά, ακόμα κι αν δεν μπορούμε  να τους αντισταθούμε, καλό θα ήταν να χρησιμοποιήσουμε καλαμάκι, καθώς αυτό θα μειώσει την άμεση επαφή του υγρού με τα δόντια.

Μεταποιημένα δημητριακά
Το πρωινό μπορεί να μην είναι το πιο σημαντικό γεύμα, όταν πρόκειται για την περίοδο των εορτών καθώς τα ξενύχτια πρωταγωνιστούν. Αν όμως ψάχνετε να τσιμπήσετε κάτι γρήγορο και εύκολο προσπαθήστε να αποφύγετε τα επεξεργασμένα δημητριακά αφού θα εκπλαγείτε με τα ποσοστά ζάχαρης που είναι κρυμμένη σε αυτές, πολύ καλύτερα λοιπόν θα ήταν να επιλέξετε κουάκερ ή πίτουρο με βάση τα δημητριακά - ή ακόμη καλύτερα αυγά!

Πατατάκια
Τα λόγια περισσεύουν όταν μιλάμε για τον κύριο εχθρό των δοντιών. Η πιο υγιεινή αντικατάσταση θα μπορούσε να γίνει με τσιπς ξηρών καρπών ή λαχανικών.

Κρασί
Όλοι αγαπάμε το κρασί κι αυτό φαίνεται από την κατανάλωση περισσότερων ποτηριών κατά τη διάρκεια των εορτών.  Ωστόσο, το λευκό κρασί που συνήθως είναι όξινο, συμβάλει στην διάβρωση του σμάλτου, γι’ αυτό προσπαθήστε να πίνετε αυστηρά ένα ποτήρι στο κύριο γεύμα σας.

Από την άλλη το κόκκινο κρασί μπορεί  να αυξήσει τον κίνδυνο της χρώσης, ειδικά αν ξεχάσετε να βουρτσίζετε τα δόντια σας. Αν λοιπόν προτιμάτε να πίνετε κόκκινο κρασί, θυμηθείτε να βουρτσίζετε τα δόντια σας για να αφαιρέσετε τυχόν λεκέδες.

Τι να κάνετε αν ένα δόντι είναι νοκ άουτ;
Καλέστε τον οδοντίατρό σας αμέσως, το ιδανικό θα ήταν μέσα σε μία ώρα μετά το περιστατικό και κλείστε ένα ραντεβού έκτακτης ανάγκης.

Ξεπλύνετε μ’ άφθονο νερό για να αφαιρέσετε οποιαδήποτε βρωμιά, αλλά προσέξτε να μην το τρίψετε.

Πώς πρέπει να χειριστείτε ένα σπασμένο δόντι;
Αν σπάσει ένα δόντι, ξεπλύνετε το στόμα σας με ζεστό νερό και χρησιμοποιήστε ένα πακέτο πάγου ή κρύα κομπρέσα για τη μείωση τυχόν πρηξίματος

 

 

{fcomment}